image1 image2 image3

Le Chat Mauve|Este un pic despre tot. Totul vostru, al meu.|Eu, posesoare a unei biciclete, a multor perechi de pantofi|posesiune a doua pisici, iubita, colega, fiica cuiva.|Voi, toți ceilalți.

2 iun. 2018

campul de maci


Lucuri pe care nu le spunem niciodata, caci nu e nimeni acolo care sa le inteleaga. Sau e, doar ca pe el il facem sa spuna ce vrem noi.
Ceea ce exista nu poate fi facut ceea ce este, de vreme ce déjà exista.
Prima calatorie acolo a fost una pe care ghidul meu n-a mai reusit sa o conduca. Desi initiatic a facilitat drumul, sau primii pasi din el, dupa o vreme a ramas in urma, nemaimergand cu nimeni asa departe.
Si pentru ca n-a mai avut curajul sa paseasca dincolo de cunoscutul lui, o parte din mine a ramas acolo cu el sa-i tina de urat. O parte din mine inca ii raspundea la intrebarile lumesti, pe care, in limitele cunoasterii, continua sa le puna.
Copil fiind, am adormit intr-un camp de maci. Campuri de maci ca in Dobrogea nu-s nicaieri. Si acolo, acasa, sunt peste tot.
Aveam unul in poligonul de tragere al unitatii militare de la doua blocuri distanta. Unde, copii fiind, fugeam ori de cate ori vremea tinea cu noi. Nu aveau pe vremea aia parintii telefoane mobile cu care sa ne gaseasca oricand. Eram liberi, copiii campurilor, ai padurilor si ai catacombelor lasate in urma de armate furioase si razboaie inutile.
Intr-o dupa amiaza de vara calda, in care adierea vantului prin crengile teiului din fata balconului de  acasa era o minune, am fugit dupa racoare si aer in camp. In campul de maci.
Brazdat pe toata lungimea lui, copil fiind totul parea foarte mare, de stalpi de electricitate cu picioare din fier imense, campul plin de maci arata ca o baie de sange dupa un macel.
Nu obisnuiam sa dorm dupa-amiaza decat foarte rar, imi placea sa ma inchid la mine in dormitor si sa citesc cat e ziua de lunga. Si nimic nu era mai frumos decat sa ma scufund intre filele minunate de carti, care spuneau cele mai frumoase povesti despre cele mai furmoase locuri.
In dupa-amiaza aia tarzie de vara, cu tot soarele care ma fugarea printre zecile de mii de maci, am adormit la umbra unui stalp. Cufundata in cel mai bizar somn. Se spune ca daca adormi intr-un camp de maci, risti sa nu te mai trezesti. Si cred ca povestea asta isi are sorgineta ei intr-un adevar trait.
Nu m-as mai fi trezit nici eu, dar m-a trezit cineva. Un om pe care atunci n-aveam de unde sa stiu ca-l stiu. Multi ani mai tarziu l-am aflat, tacut, intr-un inalt, cand i-am strans mana pentru a doua oara in viata. Dar nu-I despre el.
Ajunsa pe aleea din lateralul blocului de cartier bucurestean de citadela prozaica, sun la interfon, de unde un zgomot electric ma anunta ca usa e deschisa.
Urc, nu mai stiu la ce etaj, imi stapanesc cu greu teama de lift necunoscut si urmele de claustrofobie autocauzata, bat la usa si intru intr-o incapere calda, cu miros de ceai de menta si mult oranj.
Intreb daca se poate fuma, mi se raspunde cu aceeasi caldura din aer ca da, in apropierea geamului o sa gasesc o scrumiera. Cu o singura conditie insa, sa-mi acompaniez tigara cu cateva guri din ceaiul de pe tava din bucatarie.
Imi fumez in liniste tigara, termin gurile de ceai si ma asez peu nul din fotoliile largi, asezate sb o lumina difuza, cu aer de portocale proaspat stoarse.
Pe masuta din fata mea aburea cana cu ceai reumpluta de gazda si se gudura in lumina din tava un pahar cu apa.
Beau doua guri din ea si dupa un timp, timp in care desi vorbeam constient cu ghidul meu despre eventuale traume din copilarie, despre un anume Craciun si despre unde anume ma doare in corp, ma trezesc in acelasi camp de maci de acum prea mult timp.
Numai ca de data asta nu ma mai trezeste nimeni. Ma transform intr-o lumina alb-argintie la care nu ma pot uita si ma ridic deasupra mea, deasupra campului, deasupra orasului, deasupra lumii, departe de univers.
Si dincolo de el nu mai e nimic, iar in nimic-ul ala universul e un punct minuscul cat un varf de ac, din aceeasi lumina metalica pe care o vad izvorand din mine.
Si in nimicul asta, e doar beatitudine, e calm, e pace si e liniste. E cum nu se poate explica. Si ceea ce exista nu poate fi facut ceea ce este, de vreme ce déjà exista.
O soapta asemena adierii de vant din campul de maci imi gadila interiorul cu si mai multa caldura.
SI lumina se transforma usor in miliarde de flori de iasomie. Pasesc calm si timid pe pajistea verde care se asterne sub talpi. De acolo de foarte sus, un sus care-si revarsa verdele si radacinile pana departe in universul lasat intr-o alta lume, vad tot. Oameni, case, masini, paduri, ape, desert, pe toate odata.
Tabloul ala e familiar, e insa acolo jos, departe tare.
In jur nu e nimic, e doar o pajiste verde care se umple de flori albe, la fiecare pas. Ma intind cu spatele pe covorul verde, racoritor si proaspat si ma privesc de afara. Si nimic nu infloreste mai frumos ca lumina mea.
Si mi-ar placea sa cred ca deasupra e cer, dar nu e. NU stiu defini ce e. Nu e in niciun fel o imagine cunoscuta, e mare si munte si nori si soare si luna si planete si aer si apa amenstecat in ceva care seamana a cer. De jur imprejur.
Imi aminteste tot de micul print si de planeta lui. Doar ca eu rasar din ea, respir prin ea si traiesc prin ea.
Si desi spatiul n-are forma, timpul nu exista si nimic nu seamna a ceva, undeva sus, desi nu exista notiune de sus, se inclina reverentios un stejar. Cel mai mare stejar care exista. Si izvoraste, vibreaza, fosneste si zvacneste din interiorul planetei aleia mici, caci radacinile lui sunt tot.
Impleticita de seva aurie care se scurge pretutindeni, imi iau copacul in brate si adorm invaluita in vigurozitatea ramurilor lui, care ma cuprind in cea mai ancestrala imbratisare.
Si in interiorul lui pulseaza toata seva existentei, toate trairile traite si netraite ale mele. Imi sopteste ceva aproape de o tampla.
Ma desprind cu o viteza ametitoare din imbratisare si, ca printr-un tunel apos, fara oxigen, fara contur si margini, caci de fapt asta lipseste cu desavarsire acolo, marginile, ma intorc inapoi in campul de maci.
La umbra stalpului.
Deschid ochii, intind mana dupa paharul de apa de pe tava din fata mea si sorb cu nesat, ca dupa ani de zile de sete, din apa care ma astepta jucausa in acelasi loc.
Sa fi trecut cinci minute, calatoria mea insa nu se poate masura in timp, caci timpul are o alta conotatie acolo. Si apa din care beau e dulce, miroase puternic a iasomie si a mosc. Si e cea mai buna apa pe care am baut-o vreodata. Gust din nectarul zeilor si ma intreb a cui a fost imbratisarea aia.
Trec zile, trec saptamani, trec ani, pentru ca intr-o zi, absorbita de viata, seara tarziu, printre picaturile de ploaie rece de toamna, sa ma ia stejarul ala din nou in brate.
Si sa miroasa iar a mosc si iasomie.