image1 image2 image3

Le Chat Mauve|Este un pic despre tot. Totul vostru, al meu.|Eu, posesoare a unei biciclete, a multor perechi de pantofi|posesiune a doua pisici, iubita, colega, fiica cuiva.|Voi, toți ceilalți.

29 aug. 2017

ca de moarte nicio graba (vise care se repeta)


Plouă. Vântul care acompaniază tot decorul împrăștie stropii insistent prin geamurile sparte. Din când în când, îi intră câte o picătură în ochi și-i obturează puțina vizibilitate din capătul tunelului. Apa se prelinge rece pe pământul noroios prin care se târăște de prea mult timp. 

 Prin ochiul de lumină din față pătrunde un mârâit calm. I se pare aievea, îl mai auzise de atâtea ori. Doi ochi străvezii îl privesc fix și-i umplu stomacul cu frică. Coerența ideilor și logica planului par să dispară o dată cu întunericul din jur. 

 Ruinele casei vechi, plină de resturi vegetale, se estompează pe măsură ce urcă treptele din holul lateral, lasă în urmă vestibulul unde pe vremuri strălucea un candelabru ce topea seară de seară, la masă în familie, 45 de lumânări groase. 
 Mirosul de ceară scursă îi inundă nările. Nu mai știe cât timp a trecut. N-ar fi crezut că se va mai întoarce vreodată dincolo de ușa dormitorului de la etaj, unde în serile târzii de vară, după lungile partide de vânătoare, își mângâia nestingherit mastiff-ul francez albinos. Era tot ce-i mai rămăsese și părea oricum totul dintr-o altă lume. 

 Avea să înțeleagă târziu de ce nu simte că face parte. De ce niciodată nu aparținuse acelor vremuri, de ce locurile i se păreau chinuitoare și de ce în loc de trandafirii din curtea interioară vedea flăcări. ȘI de ce îl doare fiecare pas prin iarba proaspăt tunsă, ce-i croia drum până în pădurea din spatele casei.
 Și mai ales, de ce de fiecare dată când se apropia insistent de porțile cimitirului, de unde se vedea impunătoarea criptă vopsită în alb, cu ornamente aurii și roșii, simțea o gheară ascuțită în stomac. 

 […] 

 Curentul îi trânti ușa în spate și-l împinse mai aproape de geamurile scartainde, izbite cu cioburi de ce fusese odată o tâmplărie de mahon gros, cu miros insistent de fum.
 Soția și cei doi copii îl așteptau cuminți în vestibul, speriați că furtuna de afară are să dărâme resturile acoperișului peste ei.
 În camera demult uitată, lângă patul cu baldachin din fier părea să vadă iar o siluetă, doi ochi străvezii privindu-l și mârâitul insistent. Ațintit între resturile de ziduri, brusc simți răceala ploii pe jacheta de piele neagră, și în nări îi pătrunse iar acid mirosul de fum și sânge ars. 

 […] 

 Era sâmbătă dimineața. Cu trei zile în urmă, călca vesel la pași de trap, înfipt bine în șaua calului, splendid ca un vis, gata să-și înfrunte cei 33 de ani proaspăt împliniți. Nu-și propusese niciodată să împartă necunoscutul cu cineva, n-avea niciun gând că după numai 33 de ani de viață are să-l strige cineva « tata », iar el împleticit de emoție, să o urce pe Sophie în spatele câinelui mare alb, iar Ana să-și împletească degetele într-ale lui, obosită de povara plăcută a unui nou copil, moale ca o bezea caldă. 

 Era. 
 Dimineață asta de sâmbătă l-a trezit în zgomotul nechezatului de cai sălbatici, fluturându-și călăreții îmbrăcați în mishlah alb, cu ornamente roșii și aurii pe kufeya, lăsând în vânt să se vadă kandoora scumpă, și madas-urile verzi.
 Săgețile aprinse îi desenau semicercuri tăioase pe retină și se potoleau plantate în tufele de trandafirii sângerii. Printre sutele de mislah-uri zări cu greu, cenușa începând să-i usture ochii, un jilbab alb, murdar de sângele șters de pe ce i se părea a fi sabia milei, probabil păcălit de urmele roșii de sânge. Lipsa hijab-ului îi lăsa femeii aprige la vedere părul negru și lung, despletit sălbatic. O săgeată pătrunse prin geamul camerei și-i sfredeli umărul stâng, lăsând o arsură adâncă.  

Ar fi trebuit să simtă durere și să încerce să se apere, însă pentru prima oară după mult timp simțea că trăiește, că lumea din jur e dintr-o dată vie, că nu mai privește un tablou pictat prost de un amator.
 Fugi împiedicat pe scările holului lung și plin de chipuri ce-l priveau hidoase din pânzele uleioase de pe pereți, numai ca să ajungă la Ana și la Sophie.  

 În dreptul ușii masive de brad, vopsită în verde închis, îl aștepta silueta albă și conturată fibră cu fibră, a câinelui. Din piept îi șiroia cald un fir de sânge și ochii străvezii se stingeau în liniște. Izbi ușa cu putere, năucit de durerea câinelui lui, căci nu avusese nicicând sentimente mai curate și mai adânci pentru o altă ființă, decât pentru el, mastiff-ul primit de la bunicul, care pui fiind, îi încăpea în gluga capei din catifea neagră. 
 În capul patului de copil, erau mai multe bucăți din Ana, care-l privea de dincolo de moarte cu ochii neînchiși. Avea tălpile mânjite de sângele celei ce, o dată cu ultima suflare, avea să strângă pentru totdeauna mâna Sophiei, desprinsă de trunchi de o tăietură perfectă de sabie.
 Carnagiul dintre cei patru pereți căptușiți cu aceeași catifea neagră, câinele scurs de sânge și râna din umărul stâng se extindeau dincolo de palat, dincolo de pădure, tăcut, peste valea unde același peisaj de chin și durere urla a moarte departe, în văzduh.
 
 […]
 Mârâitul și silueta albă, ochii străvezii mai vii ca niciodată și mirosul de fum și sânge ars îi amintiră că timpul relativ trăit toată viața n-avea să se termine niciodată. 
 Revenirea lui acolo, purtat prin ce aveau să fie scenarii de viață netrăita, vise care se repetă, îi confirmă de ce și pentru ce lama roșie i-a lăsat întreg corpul primit acum sute de ani. Extensia sufletului lui, împrăștiată în locurile alea necălcate niciodată, dar atât de viu integrate în șine, avea să revină ori de câte ori își va închide ochii.